ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

هر عاشقی دوست داره عشقش فقط برا خودش باشه الا من ، که دوست دارم تو ، عشق همه عالم باشی ! یا علی

79. چرایی صبر اصحاب

ممسوس | سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۳:۰۳ ب.ظ

یکى از شاگردان امام صادق (ع ) از آن حضرت پرسید: (آیا غیر از امام على (ع ) و خاندان آن حضرت ، کسى ، خلافت ابوبکر را انکار کرد و به آن اعتراض نمود؟).
امام صادق (ع ) در پاسخ فرمود: (دوازده نفر صریحا و رسما به خلافت ابوبکر اعتراض کردند، این افراد شش نفر از مهاجران بودند، که عبارتند از: ابوذر، مقداد، بریده ، اسلمى ، خالد بن سعید و عمار یاسر، و شش نفر از انصار بودند، که عبارتند از: ابوالهیثم تیهان ، عثمان بن حنیف ، سهل بین حنیف ، خزیمه بن ثابت ، ابى بن کعب و ابوایوب انصارى .
این دوازده نفر به حضور امام على (ع ) آمدند، و پیوند خود را با آن حضرت آشکار ساختند، و به حقانیت و شایستگى آن حضرت ، براى رهبرى اقرار نمودند، سپس در مورد رهبرى به مشورت پرداختند، آنها تصمیم گرفته بودند که به مسجد آیند و ابوبکر را از بالاى منبر پیامبر (ص ) به پایین بیاورند از امام على (ع ) اجازه خواستند، تا این کار را انجام دهند، و افزودند: (اى على (ع )، ما از پیامبر (ص ) شنیدیم که فرمود: (على مع الحق و الحق مع على یمیل کیف ما مال ) (على با حق است و حق با على است ، هر جا متمایل گردد، على (ع ) نیز به همان جا متمایل مى شود) بر این اساس اجازه شورش بر مخالفان را به ما بده ، که کاسه صبرمان لبریز شده و دیگر توان تحمل نداریم .
امام على (ع ) آنها را از این کار نهى کرد و فرمود: این کار موجب کشت و کشتار مى گردد و پیامبر (ص ) مرا به صبر و تحمل ، وصیت نموده است ، ولى من به شما پیشنهاد مى کنم که به مسجد بروید و در حضور مردم ، احتجاج کنید و مطالب حق را بیان نمایید که روش بهتر همین است .

اقتباس از مجالس المؤ منین ، ج 1، ص 203؛ تنقیح المقال ، ج 1، ص 199.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی