ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

هر عاشقی دوست داره عشقش فقط برا خودش باشه الا من ، که دوست دارم تو ، عشق همه عالم باشی ! یا علی

64. چرایی سکوت حضرت امیر علیه السلام

ممسوس | يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۲:۰۷ ق.ظ

ابوعلى همدانى گوید: عبدالرحمن بن ابى لیلى حضور امیرالمؤ منین على بن ابى طالب (ع ) برخاست و گفت : اى امیرمؤ منان از شما پرسش مى کنم تا چیزى از شما فرا گیرم و البته منتظر بودیم که چیزى درباره کار خودت بفرمایى اما چیزى نفرمودى . آیا از کار خویش به ما خبر نمى دهى که آیا (این سکوت شما) به جهت سفارشى است از جانب رسول خدا(ص ) یا به نظر خودتان چنین رسیده است ؟ همانا ما درباره شما گفتار فراوانى گفته ایم ، و مطمئن ترین آنها همان است که از زبان خودتان بشنویم و از شما بپذیریم . ما مى گفتیم : اگر حکومت پس از رسول خدا(ص ) به دست شما مى رسید احدى با شما به نزاع نمى پرداخت ، به خدا سوگند اگر از من بپرسند نمى دانم چه بگویم ؟ آیا چنین پندار برم که این قوم نسبت به آن چه که درآنند از شما شایسته ترند؟ اگر چنین گویم پس به چه جهت رسول خدا(ص ) در بازگشت از حجة الوداع شما را نصب نمود و فرمود: (اى مردم هر که من مولاى اویم پس على مولاى اوست ). و اگر شما از آنان نسبت بدان چه که در آنند شایسته ترى پس براى چه ولایت آنهارا بپذیریم ؟
امیرالمؤ منین (ع ) فرمود: اى عبدالرحمن همانا خداى متعال پیامبر خود (ص ) را به نزد خود برد و من در آن روز نسبت به مردم از شایستگى خود به این لباسم شایسته تر بودم ، و همانا از جانب پیامبر خدا(ص ) به من سفارشى شده بود که اگر مرا مسخر خود نمودید، به خاطر اطاعت از خدا اقرار کنم و بپذیرم . و همانا نخستین چیزى که پس از آن حضرت (یا پس ‍ از غصب خلافت ) از حقمان کاسته و ضایع شد ابطال حق ما در خمس ‍ بود، پس چون کار ما سست گشت چوپانى چند از قریش در ما طمع ورزیدند. و همانا مرا حقى بر مردم است که اگر بدون درخواست و درگیرى به من بازگردانند مى پذیرم و به انجامش برمى خیزم و آن تا مدت معلومى ادامه خواهد یافت ، و من بسان مردى هستم که از مردم در مدت معینى طلبى دارد، اگر در پرداخت مال او سریع کنند آن را بگیرد و سپاس ‍ قرار گیرند، و مانند مردى باشم که راه سهولت و نرمى را پیش گیرد اما در نظرم مردم بسان حیوان چموشى جلوه مى کند.
جز این نیست که همیشه حق از این راه شناخته مى شود که طرفداران اندکى از مردم دارد، پس هرگاه سکوت کردم از من صرف نظر کنید، که اگر مطلبى پیش آید که نیازمند پاسخ باشید شما را هدایت خواهم کرد، پس تا آن گاه که من دست مى دارم شما نیز دست از من بدارید.
عبدالرحمن گفت : اى امیرمؤ منان به جان خودت سوگند که شما همان طور که پیشینیان گفته اند:
(به جانت سوگند که هر کس را خواب بود بیدار نمودى ، و به گوش هر کس که گوشى شنوا داشت رسانیدى ).

امالى شیخ مفید، ص 249 247.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی