ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

هر عاشقی دوست داره عشقش فقط برا خودش باشه الا من ، که دوست دارم تو ، عشق همه عالم باشی ! یا علی

3. استمداد از مسلمانان (!) مدینه برای بازگرداندن خلافت

ممسوس | دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۱۳ ق.ظ

امیر المومنان علیه السلام برای آنکه بر مسلمین اتمام حجت شود تا بعدها کسی سکوت امام را دلیل بر انصراف ایشان از رهبری اسلامی تلقی ننماید و نیز برای اعتراض به دستگاه حاکم به در خانه های مسلمانان مدینه آمد و آنها را به یاد سفارشات پیامبر صلی الله علیه و آله در زمینه خلافت بعد از خود انداخت و از آنها برای ارجاع رهبری به مسیر اصلی اش کمک خواست. ابن ابی الحدید در این زمینه می گوید: (( امام علی علیه السلام گاهی با فاطمه سلام الله و فرزندانشُ حسن و حسین علیهم السلام به کنار خانه مسلمین مدینه می آمد و از آنها طلب کمک می کرد)) (۱)سلمان که خو شاهد این صحنه بوده است چنین نقل میکند: ( علی علیه السلام فاطمه زهرا سلام الله را بر الاغی سوار کرد و دست دو فرزندش حسن و حسین علیهم السلام را گرفت و به در خانه اهل بدر برد و حق

خویش را به آنها یادآوری کرد و طلب کمک نمود. تنها چهل و چهار نفر جواب مثبت دادند. امام دستور داد صبح هنگام با سرهای تراشیده و اسلحه برای بیعت با ایشان تا حد مرگ حاضر گردند. سپیده صبح که دمید تنها چهار نفر حاضر شدند: من - ابوذر - مقداد و زبیر. (۲)

معاویه در نامه ای به امام علیه السلام همین جریان را برایشان خرده می گیرد و زخم زبان می زند که تو همسر و فرزندانت را به درب منازل اهل بدر و سابقین در اسلام بردی و از آنها کمک خواستی ولی جز ۴ یا ۵ نفر به تو جواب مساعد ندادند. (۳)

هنگامی که امام علیه السلام نزد انصار می رفت بعضی چنین عذر می آوردند: (( اگر قبل از بیعت ابوبکر به سوی ما می آمدیدُ با شما بیعت می کردیم))

امام علیه السلام در پاسخ می فرمود:(( چگونه جسد پیامبر صلی الله علیه و اله را بر زمین تنها گذارم و به فکر خلافت باشم)) (۴)


۱- شرح نهج البلاغه- ابن ابی الحدید- ج۱۱- ص ۱۴

۲-شرح نهج البلاغه- ابن ابی الحدید- ج۱۱- ص ۱۴

۳-همان- ج۲- ص ۴۷

۴- الامامه و السیاسه - ابن قتیبه - ج۱ - ص ۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی