ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

هر عاشقی دوست داره عشقش فقط برا خودش باشه الا من ، که دوست دارم تو ، عشق همه عالم باشی ! یا علی

اگر عمویم حمزه بود ... .

ممسوس | جمعه, ۱ شهریور ۱۳۹۲، ۱۲:۴۲ ب.ظ

روز پانزدهم ماه شوال مصادف شده با شهادت جانسوز حضرت حمزه سید الشهدا علیه السلام و رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همان بزرگواری که ثواب زیارتش برابر شده با زیارت اباعبدالله الحسین علیه السلام در کربلا .

اما در میان ما شیعیان ، صدا و سیمای ما ، مساجد و تکایای ما نه اثری از تعظیم آن بزرگواران نه پارچه سیاهی و نه ... .

این مطلب کوتاه هدیه به روح بزرگ حضرت حمزه علیه السلام ، امید است ما را مورد عفو قرار دهند . آمین


...  اگر بعد از رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلّم، عمویم حمزه و برادرم جعفر برای من مانده بودند با او (خلیفه اوّل ) از روی اکراه و اجبار بیعت نمی کردم، و لکن من به دو مرد جدید العهد به اسلام  (تازه مسلمان) ، یعنی عباس و عقیل مبتلا شدم. پس حفظ اهل بیت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاکی که در چشمم ریخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه های غیظ و غصه را با گلوی گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر کردم صبری که تلخ تر از حنظل و دردناکتر از کارد برنده بود


امیر مومنان علیه السلام فرمودند:

بار خدایا دلها برای تو خالصند، و چشمها بسوی تو گشوده است، و بر زبانها خوانده شدی، و محاکمه اعمال بسوی تو است، پس میان ما و قوم ما راه حق را باز کن (میان ما و ایشان بحق حکم کن). بار خدایا همانا ما به تو شکایت نماییم غائب شدن نبی خود را ، و کثرت دشمن خود را ، و قلّت عدد خود را ، و خواری خود را در نظر مردم ، و سختی روزگار را ، و رسیدن فتنه ها را به ما ، بار خدایا این بلاها را به عدل خود که ظاهر نمایی و سلطان حقّی که تو خود دانی فرج ده (و ما را از آن خلاصی ده). پس عبد الرحمن بن عوف به من گفت: ای پسر ابو طالب همانا تو بر این امر (خلافت) بسیار حرص داری، به او گفتم: من بر این امر حریص نیستم ، و جز این نیست که من میراث رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلّم و حقّ او را مطالبه می نمایم ؛ و همانا ولایت امّت آن حضرت بعد از او حقّ من است، و شما بر آن از من حریص ترید ؛ زیرا که با زور و شمشیر میان من و حقّ من حائل و مانع می شوید، و مرا از حقّ خود باز می دارید. بار خدایا من شکایت قریش را به تو می نمایم که رَحِم (خویشاوندی) مرا قطع کردند ، و روزگار مرا تباه نمودند ؛ و حق مرا دفع کردند، و قدر مرا حقیر شمردند، و منزلت عظیم مرا خوار کردند، و برای نزاع و مخالفت با من اتّفاق نمودند ؛ حقی که من از ایشان به آن اولی بودم . پس آن را از من ربودند، و پس از آن هم گفتند: یا با همّ و غم صبر کن یا با تأسف و حسرت بمیر! و به خدا قسم که اگر می توانستند قرابت و خویشی مرا هم دفع نمایند چنان که سبب مرا قطع کردند البته قطع کرده بودند ؛ و لکن به آن راه نیافتند. همانا حق من بر این امّت مثل حق مردی است بر قومی تا اجل معینی. پس اگر احسان کنند و در اداء حق او تعجیل نمایند آن را با سپاس گزاری قبول نماید، و اگر در اداء حق او تأخیر نمایند آن را بدون سپاس گزاری بگیرد، و مرد در به تأخیر انداختن حق خود سرزنش نشود، بلکه کسی که آنچه برای او نیست بگیرد سرزنش و ملامت شود. و بتحقیق که رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلّم با من عهد کرده و فرموده است: ای پسر ابی طالب برای تو است ولایت امر من ، پس اگر با عافیت و سلامتی تو را والی قرار دادند، و با رضایت بر تو اتفاق کردند به امر آنان قیام کن، و اگر اختلاف کردند آنان را به خودشان و آنچه به آن مشغولند واگذار؛ که همانا به زودی خداوند برای تو مخرج قرار دهد و برای تو فرج رساند. پس در اطراف خود نظر کردم، و مددکار و مساعدی غیر از اهل بیت خود نیافتم ؛ ناچار ایشان را از هلاکت نگاه داشته و حفظشان نمودم. و اگر بعد از رسول خدا صلی اللَّه علیه و آله و سلّم، عمویم حمزه و برادرم جعفر برای من مانده بودند با او (خلیفه اوّل ) از روی اکراه و اجبار بیعت نمی کردم، و لکن من به دو مرد جدید العهد به اسلام  (تازه مسلمان) ، یعنی عباس و عقیل مبتلا شدم. پس حفظ اهل بیت خود را در نظر گرفتم، و از خار و خاشاکی که در چشمم ریخته شد چشم بر هم نهادم، و جرعه های غیظ و غصه را با گلوی گرفته و فشرده فرو بردم، و صبر کردم صبری که تلخ تر از حنظل و دردناکتر از کارد برنده بود. »
(کشف المحجة لثمرة المهجة ، ص 247 )

  • ۹۲/۰۶/۰۱
  • ممسوس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی