ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

مقبل کسی که بنده اولاد حیدر است ...

ممسوس

هر عاشقی دوست داره عشقش فقط برا خودش باشه الا من ، که دوست دارم تو ، عشق همه عالم باشی ! یا علی

چرا نام ائمه علیهم السلام در قرآن نیامده است ؟

ممسوس | جمعه, ۲۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۱:۲۲ ب.ظ


یک سری شبهات اصولا شبهه نیست و بیشتر مغالطه است تا شبهه و از طرف دیگر چرا دیگران در دین به حق ما شبهه وارد می کنند ، در حالیکه مذاهب آنها پر است از شبهات و ضدیات با اصول اولیه عقل و شرع !!

که ان شاءالله در جای خودش به آن خواهیم پرداخت .

اما یکی از این سوالات که در جوامع دانشگاهی شنیده می شود ، همین سؤال است که چرا نام ائمه علیهم السلام در قرآن به صراحت نیامده است ؟!

البته که هم جواب در این زمینه بسیار است و هم کتاب های خوب و جامعی در این زمان نوشته شده است ولی به عنوان یک پاسخ مفید و مختصر می توان این گونه بیان کرد .


الف :  قرآن کریم نازل شده از طرف خداوند علیم و حکیم است که با احاطه کامل و شامل خود بر گذشته و حال و آینده ، افعال حکیمانه از او سر می زند و درک همه حکمت های ذات مقدسش، هرگز در توان ما نبوده و نخواهد بود. فلذا وقتی اصل ولایت اهل بیت (ع) با صدها دلیل قرآنی و برهانی و حدیثی قابل اثبات است، نبودن اسم آنها در قرآن، خللی نخواهد داشت.


ب: قرآن کریم صراحتا پیامبر اکرم (ص) را تبیین کننده خیلی از مسائل معرفی می کند که مصلحت در این است آنها را پیامبر برای مردم تبیین کند. ( أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ .... نحل / 44)  چنانکه در آیه (یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ (مائده/67) نیز بدون اینکه اشاره ای به اصل  مطلب بکند فقط به پیامبرش مصرانه دستور می دهد که تو شخصا باید آن را ابلاغ کنی و از مردم هم نترسی. حال چرا خود قرآن این پیام بسیار مهم را اعلام نمی کند و پیامبر را تهدید هم می کند که اگر ابلاغش نکنی رسالتت را انجام نداده ای؟؟


ج: خیلی چیزها یا در قرآن نیا مده یا بصورت خیلی کلی و به اشاره آمده. مثلا گفته نماز بخوانید اما تعداد رکعات نماز و دهها مسائل جزیی آن را نفرموده است.


د: قرآن از میان 124000 پیامبر،  فقط نام 26 تن از آنان را آورده و جالب است که گاهی به بعضی از انبیا و اولیا اشاره کرده اما اسمشان را نیاورده.  مثلا در داستان طالوت و جالوت،  صحبت از پیامبری شده که اسمش نیامده (بقره / 246) و یا در داستان حضرت سلیمان(ع) صحبت از مرد با عظمتی شده است که گفت تخت بلقیس را در یک چشم به هم زدن پیش سلیمان نبی حاضر می کند. اما قرآن، اسم این مرد بزرگ را نیاورده که از اولیا الله بوده است. ( نمل/ 40)


ه: در خصوص دشمنان نیز مثلا قرآن اسم ابولهب را آورده اما اسامی انبوهی از دشمنان لجوج و منافقین لدود را نیاورده. چرا؟


و: شیعه و سنی متفقند که قرآن به افراد و جریان های فراوانی اشاره کرده و اسمی از آنها نبرده که از طریق بررسی شان نزول آیات، قابل تحصیل هستند.  مثلا قرآن به داستان هجرت پیامبر (ص) و مخفی شدن آنها در غار اشاره کرده ولی اسمی از ابوبکر نیاورده . چرا؟


ز: آمدن یا نیامدن اسم در قرآن،  معیاری برای ارزشگذاری نیست چنان چه از میان چهار زن برتر عالم،  فقط مریم (س) را نام برده و از آسیه و خدیجه کبری و فاطمه زهرا (سلام الله علیها ) اسمی نبرده . آیا مقام صدیقه طاهره کمتر از مریم عذراست؟!  و یا اسم حضرت موسی(ع) 136 بار در قرآن تکرار شده که گویا قرآن بر موسی (ع) نازل شده!! اما نام اشرف و اعظم انبیا محمد مصطفی (ص)  فقط پنج بار آمده. آیا این نشانه افضلیت حضرت موسی (ع) است؟


ح : قرآن اسم زید ( خدمتگزار و پسر خوانده پیامبر (ص) ) را آورده ولی اسم نفس و جان نبی علی مرتضی(ع) و اسم فرزند دردانه اش فاطمه زهرا (س) و اسامی نور چشمان نبی و سروران اهل بهشت حسن و حسین (ع) و یا اسامی صحابه فداکارش را نیاورده .


ط: عده ای آزمودن امت یا مقابله با بعضی چالش ها را از جمله دلایل نیامدن اسامی مقدس اهل بیت (ع) در قرآن دانسته اند.

  • ۹۲/۰۹/۲۲
  • ممسوس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی